NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
وَكِيعُ بْنُ
الْجَرَّاحِ
عَنْ عَبْدِ
الْعَزِيزِ
بْنِ عُمَرَ
عَنْ أَبِي
عَلْقَمَةَ
مَوْلَاهُمْ
وَعَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ
الْغَافِقِيِّ
أَنَّهُمَا
سَمِعَا ابْنَ
عُمَرَ
يَقُولُ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَعَنَ
اللَّهُ
الْخَمْرَ
وَشَارِبَهَا
وَسَاقِيَهَا
وَبَائِعَهَا
وَمُبْتَاعَهَا
وَعَاصِرَهَا
وَمُعْتَصِرَهَا
وَحَامِلَهَا
وَالْمَحْمُولَةَ
إِلَيْهِ
(Abdullah) İbn Ömer,
Rasûlullah (s.a.v.)'in (şöyle) buyurduğunu söylemiştir:
"Şaraba, onu içene,
sunana, satana (ve alana), onu (üzümden) sıkıp çıkarana, onun sıkılıp
çıkarılması için emir verene, taşıyıcısına, kendisine getirilen kimseye Allah
lanet etsin."
İzah:
İbn Mâce, eşribe;
Tirmizî, buyu'; Ahmed b. Hanbel I, 316, II, 25, 71, 97.
Hadis-i şerifte şu
dokuz şeye lanet edilmektedir: 1) Şaraba. 2) Âsıra: Yani şarap yapılması için üzüme
sıkıp şırasını çıkarana. Bu işi kendisi için yapması ile başkası için yapmış
olması arasında fark yoktur. Lanete müstehak olan, üzümün şarap yapılması
niyetiyle Çıkılmasıdır. 3) Şarabı içene. 4) Şarabı başkalarına sunana. 5) Onu
satana. 6) Satın alana. 7) Şarap yapılması için üzümü başkalarına sıktırana. 8)
Şarabı bir yerden diğer bir yere taşıyana. 9) Kendi isteği üzerine kendisine
şarap taşınan kimseye.
Bunlara ilâveten Hz.
Nebi'in lanetlediği kimseler arasında Tirmizî ve İbn Mâce'nin rivayetlerinde;
şarabın parasını yiyen, kendisine şarap sunulan ve kendisine şarap satın alınan
kimseler de sayılmaktadır.
Bilindiği gibi herşeyin
lanete hedef olması ve lanetten etkilenmesi kendi durumu ve özelliklerine göre
olur. Meselâ, şarabın lanetten etkilenmesi, onun içilmesinin haram hale gelmesi
ve pis hale gelmesi şeklinde olur. Bu lanete hedef olan insanların ondan
etkilenmeleri ise; günahkâr olmaları, Allah'ın rahmetinden uzak ve mahrum
olmaları şeklinde tecelli eder.
Mezlü'l-Meclıûd
yazarının açıklamasına göre, "Şarabı kendisi içmek için taşıyan kimse bu
lanete hedef olursa da kendisi içmek için değil de ücret karşılığında
başkalarına taşıyıveren kimse bu lanete^ hedef olmaz. İbn Âbidin de bu
görüştedir. Hidâye müellifi bu mevzuda İmam Ebû Hanîfe ile İmam Ebû Yusuf ve
İmam Muhammed arasında ihtilâf bulunduğunu zikrettikten sonra, İmam Ebû
Hanîfe'ye göre; başkasına ücretle şarap taşıyan kimsenin de bu hükme
girmediğini söylemiştir."[Bezlü'l-Mechûd, XVI, 10.]
TuhfetüM-Ahvezî
yazarına göre, "Şarap satan ve satın alan, hangi maksatla satarsa satsın
veya satın alırsa alsın hadis-i şerifteki lanete
müstehaktır."[Tuhfetü'l-Ahvezî, IV, 517.]
Şarap yapılması için
üzümü sıkıp şırasını çıkaran ya da başkasına sıktıran kimsenin durumu da
böyledir.